Det blir allt viktigare för företag att ha kompetent personal inom internetmarknadsföring. Detta för att de ska kunna synas på internet och därmed konkurrera med andra företag inom sin bransch på den plattform som idag är kanske allra viktigast, vilket är i sökresultatslistor i sökmotorer och i sociala medier. Internet är nämligen sedan några år tillbaka den största marknadsföringskanalen i Sverige. Det kan därför löna sig att som privatperson satsa på en utbildning inom det området, eller att som företag skicka sin personal på fortbildning inom området.

En av de mest omfattande utbildningarna inom internetmarknadsföring som finns tillgänglig just nu är Medieinstitutets utbildning till onlinemarknadsförare. Medieinstitutet är en yrkeshögskola som riktar in sig på yrkesutbildningar inom media, kommunikation och marknadsföring. Utbildningen till onlinemarknadsförare är ett och ett halvt år lång, och tar upp ämnen som sökmotoroptimering (SEO), Search Enginge Marketing (SEM), branschverktygen Google Adwords och Google Analytics, digital annonsering, konverteringsoptimering och webbanalys, content marketing i sociala medier, e-postmarknadsföring och medieplanering och kampanjkoordination. Ämnena studeras inte som isolerade företeelser, utan utbildningen går ut på att studenten ska få en förståelse för ”det digitala ekosystemet” som en helhet. De behörighetskrav som utbildningen har är Engelska B, Svenska B, Matematik A, minst två års allmän arbetslivserfarenhet eller ett års yrkesrelaterad arbetslivserfarenhet, och grundläggande kunskaper i HTML och CSS. Det är en krävande utbildning och en krävande bransch, eftersom den är i ständig utveckling och således kräver att man hela tiden uppdaterar sina kunskaper och förnyar sig. Det är ett kreativt yrke, samtidigt som det är tekniskt, vilket innebär särskilda utmaningar som är unika för branschen.Utbilda dig inom internetmarknadsföring 22

Om man inte har möjlighet att gå en så omfattande utbildning finns också mer grundläggande kurser i onlinemarknadsföring och SEO som varierar i längd mellan tre timmar, en dag, en månad och tio veckor.

All kompetens som personalen får från en sådan här utbildning måste dock kompletteras av ett effektivt ledarskap för att den ska komma till verklig användning. Om du som chef på ett företag känner att du skulle behöva utveckla dina ledarskapsförmågor och dina kunskaper om hur människor fungerar i grupp, kan Teamouts ledarskapsutbildning i Stockholm vara något för dig