SEO står för search engine optimization och kallas på svenska för sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering innebär att man på olika sätt försöker få en viss webbsida att hamna så högt upp som möjligt i resultatlistan på olika sökmotorer, till exempel Google eller Bing. Eftersom sökmotorerna gör en automatisk bedömning av webbplatserna baserat på olika faktorer som ingår i algoritmer kan man genom att optimera dessa faktorer förbättra en webbsidas placering i rangordningen.

Sökmotoroptimering har använts så länge sökmotorer har funnits, även om det i början var i en enklare form. När de första sökmotorerna skulle katalogisera nätet fick webbplatsägarna skicka in adressen till sin webbsida till sökmotorerna, som då skickade en så kallad ”spindel” som kontrollerade innehållet på sidan så att det kunde arkiveras. Det dröjde inte länge innan företag och andra insåg fördelarna med att synas så högt upp på sökmotorernas resultatlistor som möjligt, och olika metoder för att göra just det började utvecklas. Termen search enginge optimization användes för första gången i skrift 1997, av företaget Multimedia Marketing Group.

Tidiga versioner av sökmotorer använde sig till stor del av nyckelorden på en sida för att avgöra rangordningen. Detta utnyttjades av webbplatsägare, som själva hade kontroll över sidans nyckelord, och därför kunde anpassa dem för att hamna så högt upp som möjligt, även om sidan i princip var tom eller dess innehåll irrelevant. För att undvika detta utvecklade sökmotorerna sina algoritmer till att inkludera antalet länkar till en webbsida från andra webbsidor, och huruvida innehållet på de andra sidorna var relevanta.Sökmotoroptimering 1

Optimering kan ske antingen on page, det vill säga på själva sidan man vill optimera, genom att till exempel nämna nyckelord högt upp på sidan och i rubriker, och att länka sökord internt på webbsidan, eller off page, genom att få så många andra relevanta webbsidor som möjligt att länka till webbsidan som ska optimeras.

Aktörerna och metoderna inom sökmotoroptimering kan delas in i två generella kategorier, så kallade black hat– och white hat-optimering. White hat-optimering är de metoder som sökmotorerna själva rekommenderar, och som gör att sidorna blir användarvänliga och har kvalitativt innehåll, medan black hat-optimering går ut på att lura sökmotorernas algoritmer. Sidor som optimeras på detta sätt brukar inte behålla sin höga position särskilt länge, och kan straffas av sökmotorerna genom att strykas helt ur deras arkiv.

Sökmotorernas algoritmer blir ständigt mer avancerade, och i takt med detta utvecklar aktörerna inom sökmotoroptimering också mer avancerade metoder. White hat-optimeringens utveckling tillsammans med bättre sökmotorer kommer bara att leda till fördelar för internetanvändarna.

Taggar

 
 
 
 
sportpress